|
|
Képzelt riport egy magyar nyomdaipari termékről
Ebben a cikkben a nyomdai gyártatást fogjuk
végigkövetni az ötlettől a késztermékig. Az itt gondolatban
megvalósított munka természetesen a képzelet szüleménye, ahogy
az összes szereplő is. Ha a szövegben lévő linkekre kattint,
kiegészítő információk jelennek meg egy pop-up ablakban.
Egy csípős februári napon
Béla, a B & La Tours ügyvezetője az irodájában rajzolgatott.
Nyomasztotta már nagyon, hogy milyen prospektussal jelenjenek
meg az Utazás Kiállításon. A képek és a szöveg jó része már
összejött, logója is volt neki, csak az isteni szikra hiányzott.
Ahogy szomorúan kinézett a második emeleti ablakon, meglátott
egy az évszakhoz képest eléggé alulöltözött hölgyet. Fejéhez
kapott ekkor a mi Bélánk és egyből papírra is vetette a borítógrafika
vázlatát. Mivel az ügyfél először ezzel kerül szembe, ez a
legfontosabb. Béla ezt rajzolta:

Hóna alá csapta a művet,
kikotorta a fiókból a floppit, amin a céglogó volt, beágyazva
egy microsoft word dokumentumba, mert az a biztos. Meg sem
állt a "Simple the Best" nyomdai ügynökségig, ahol
a kialvatlan gyártásvezető éppen magyarázkodott egy másik
ügyfélnek. Valami száradási
időt meg lehúzódást
emlegetett, de ez nem hatotta meg a szigorú marketinges hölgyet.
Béla addig is a titkárnővel szemezett, majd amikor sorra került,
meglobogtatta a gyártásvezető előtt a művét és kifejtette
a koncepciót:
– Arról van szó, hogy az a szív igazából
nem a borítón van, illetve, hogy ott van de nem úgy rajzolva,
hanem ki van vágva a papírból. Így alatta látszik a lány meg
a tenger, végül is csak oda akarjuk küldeni az embereket,
nemde? Az a kocka a sarokban, az meg a névjegyem. Úgy lesz,
hogy vágunk két csíkot jó pontosan és épp bele fog férni.
Ja és 16 oldalas füzet legyen, de úgy, hogy a borító legyen
jó vastag meg fényes.
– Aha – vonta fel a szemöldökét a gyártásvezető.
– Akkor magának egy 12+4
oldalas irkafüzet
kell, stancolt
borítóval és ugyanannyi névjegy.
Nagy nehezen megállapodtak a kondíciókban,
és Béla átsétált Csibéhez, a grafikushoz. Egy ideig csak szkennelgették
a képeket és bizonyos problémák merültek fel a word dokumentumban
tárolt logóval. Mivel egy erősen tömörített RGB
színmódú kép volt, újra kellett rajzolni. Csibe megpróbálta
rábeszélni Bélát, hogy ha már itt van, készíttessen egy új
logót, de ő ragaszkodott az eredetihez, amit egy barátja tervezett
neki, aki főállásban egyébként vízvezetékszerelő. Hamarosan
elkészült a borító terve és gyorsan megcsinálták a belív 1.
oldalt is. Ezeket leprintelték és körbevágták a szívet.

borító |

belív 1. oldal |

kivágott borító |
Béla ezután visszament
a munkahelyére, Csibe pedig a kapott instrukciók alapján elkészítette
a prospektus tervét. Három nap múlva együtt megtekintették
az anyagot. Volt némi vita, hogy legyen-e pagina
az oldalakon, kijavítottak néhány helyesírási hibát és kicseréltek
három, az internetről letöltött képet, mert azoknak nem volt
jó a felbontása.
Megszerkesztették a névjegyet is, ami így nézett ki:

Amikor ezzel kész voltak,
Csibe lenyomtatta az összes oldalt, ezt Béla átnézte és helyeslése
jeléül aláírta. Az oldalakat sorba rendezték és eltették egy
fiókba, mert ez lesz a forgatókönyv, amit a nyomdában és a
kötészeten használnak. Csibe elmentette a prospektus oldalait
composit PDF-ben, ugyanis a CTP rendszernek ilyen formátumra
van szüksége. A PDF tulajdonképpen egy platformfüggetlen metafájl,
ami tartalmazza az anyag összes grafikáját, képeket, szövegeket
és betütípust.
A névjegynél kicsit más volt a helyzet,
ugyanis azok szitanyomással készülnek és ehhez nyomdai filmre
van szükség. A levilágítógépek, amik ezt előállítják, a színrebontott
postscript formátumot ismerik. A postscript egy nyomtatófájl,
ami tartalmazza az adott munkára vonatkozó összes információt.
Régebben az ofszetgépek is filmről dolgoztak, de ez ma már
nem jellemző. Mivel négyféle festéket használ a nyomda (cián,
bíbor, sárga, fekete), ezért az anyagot erre a négy alapszínre
kell lebontani. A névjegyek esetében azért másképp működik
ez, mert ott nem ezeket használják, hanem a gépbe egyből a
kikevert narancssárga és kék festéket töltik. Ezt nevezik
direktszín nyomásnak. Béla egy pantone-skálából
kiválasztotta a neki tetsző árnyalatokat és Csibe ezek alapján
végezte a színrebontást.
A gyártásvezető ekkor nagyot húzott a kávéscsészéből
és nekiült megcsinálni a kilövésmintát. Tudta, hogy a prospektust
A/2-es papírra fogják nyomni és arra 4 db A/4-es, tehát összesen
8 oldal fér rá. A borítóval kezdte a munkát. Spórólós alkat
volt, ezért a borító mind a négy oldalát felrakta egy A/2-es
lapra. Amikor lenyomtatják az íveket, csak meg kell fordítani
hosszában a papírt, akkor mehet a másik oldalára ugyanaz.
Ezt nevezik beforgatásnak. Ha a lap a keskenyebbik oldalán
fordul, az a buktatás, ezt viszont kerülni kell, mert így
a nyomdagép nem tud pontosan illeszteni. Tehát a gyártásvezető
kihozott egy A/2-es papírból két komplett borítót. Megjelölte
azt is, hogy a kötési oldalon (tehát ahol a lapok találkoznak)
ne legyen távolság az oldalak közt, fejben
pedig hagyott 10 mm kifutót
a vágás miatt. A kilövésminta:

Ha megfordítjuk, az 1. oldal kerül
a 2. mögé, a 3. pedig a 4. mögé. Ezzel 4 db nyomólemezt spórolt
a gyárstásvezető. Jó, mi?
A belíveknél kicsit kacifántosabb volt a
helyzet, mert ha egy A/2-es lapra 8 oldal fér, akkor a 12
oldalnak másfél lapra van szüksége, ami azért elég nagy pazarlás
lenne. Az irkafüzetek kilövését úgy kell megcsinálni, hogy
ha majd a kötészeten négyrét hajtják a papírt, megvágják fejben
és a két kifutó oldalon, szépen egymás után következzenek
az oldalak. A 12 oldalas anyag úgy készül, hogy az 1-4, valamint
a 9-12 oldalak egy lapra (formára) kerülnek, az 5-8 oldalak
pedig a már említett beforgatással lesznek nyomva. Ezt egy
lapon firkálva és hajtogatva nagyon jól le lehet modellezni,
bárki kipróbálhatja. Íme a belívek kilövésmintája:

1. forma előoldal

1. forma hátoldal

2. forma (beforgatásra)
A névjegyekkel nem volt ez a macera. Csibe
már tudta, hogy Gyurma, az öreg szitás fogja nyomni őket,
ezért felpakolt egymás mellé 12 darabot, ügyelve a vágójelekre
és a kifutókra:

Átküldték az anyagot a
levilágító stúdióba, ahol a postscriptet egy vékony, fényérzékeny
filmre világítják, a copmpsit PDF-et meg közvetlenül a nyomólemezre.
Ahány színnel nyomnak, annyi plate (darab film) készül. A
gyártásvezető a következő instrukciókat mellékelte a fájlokhoz.
Kiadvány: (digitálisan
montírozni a kilövési séma szerint)
A/2, ofszet, 1 garnitúra, 2540 dpi, 80 lpc, analóg proof
a borító01 oldalról
Névjegy:
A/4, szita, 1 garnitúra, 2 plate, 2540 dpi, 30 lpc
Először ugye a film/lemez
méretét adta meg. Az ofszet vagy szita megjelölés a film rétegállására
utal, lemeznél lényegtelen. A névjegy 2 direkt színből áll,
tehát 2 plate, 2 db film fog készülni belőle. A prospektusnál
2540 a levilágítás felbontása. Ez egy jó átlagos érték, csak
különleges munkáknál (főleg ahol nagyon vékony vonalak vannak
a grafikában) használnak nagyobbat. Ettől viszont jelentősen
különbözik a rács mérete. A színárnyalatok úgy jönnek létre,
hogy különböző átmérőjű pontokat nyomtatnak egymás mellé.
Ezt az ember csak közelről veszi észre, távolabbról a színtelítettség
változásának látszik. Az ofszet technológiában 45-240 lpc-t
használnak (itt nem incsben számolnak, de átváltható),
a szitában pedig 10-60 lpc-t. A rácsfelbontás értéke jelentősen
függ attól, hogy milyen papírra, milyen géppel nyomnak. Egy
1978-as romayor jó ha elboldogul a 60-as ráccsal, egy speedmasternek
meg teljesen mindegy, ha jó minőségű a papír.
Az analóg proof, vagy kromalin, egyfajta
próbanyomat. A filmeket a nyomdai színeknek megfelelő fóliára
világítják és azokat egymásra helyezik. Az eredmény jó közelítéssel
visszaadja a várható nyomat színeit. Mostanában már ezt is
inkább digitális technikával helyettesítik.
Ideje volt megrendelni
a papírt, ezért a gyártásvezető felvázolta Bélának a lehetőségeket:
A nyomdaiparban leggyakrabban az ofszet
és műnyomó papírokat használnak. Az ofszet papír tartalmazhat
fát, de vannak teljesen famentes változata is. Ez elsősorban
szöveges kiadványok (pl. könyvek bellapjai) nyomtatására alkalmas.
A műnyomó papír pedig készül, hogy a lap felületét vékony
műanyag réteggel vonják be. Ez lehet matt vagy fényes, attól
függően, hogy hányszor mázolták.
A vastagságot úgy számolják, hogy megmérik
egy négyzetméternyi papír súlyát. Ha ez az érték magasabb,
mint 180 gr, akkor már kartonról beszélünk. Vannak volumenizált
papírok (pl. a képeslap karton), melyek laza szerkezetűek
és tapintásra vastagabbak, mint a velük egy grammsúlyú papírok.
A papírnak van még két nagyon fontos tulajdonsága: az opacitás
az a képessége, hogy milyen mértékben képes eltakarni az alatta
lévő lapon vagy a hátoldalán levő nyomatot. A szálirány pedig
nyúlási és hajtási tulajdonságait befolyásolja, lehet hossz
és keresztirányú.
Természetesen használnak még sok féle kreatív
kartont, önátírós papírt, fóliákat, stb a nyomdaiparban, de
a gyártásvezető fáradtnak érezte magát ahhoz, hogy mindezekre
kitérjen.
Béla úgy döntött, hogy a névjegy 300g-os
matt műnyomó papírból készüljön, a prospektus borítója 200g-os,
a belívek pedig 115 g-osok legyenek.
Másnap délután volt a
nyomdában a gépindulás.
Miközben Feri a nyomdász a werkekkel
babrált, lelkesen magyarázta Bélának a technológiát:
– Tudod, az ofszet nyomtatás közvetett nyomtatást
jelent. Síknyomtatás alumínium lemezről, de ez a nyomtatás
nem közvetlenül a nyomóformáról történik. A festék először
egy gumilepedőre kerül és onnan a papírra. A nyomólemez síkjából
nem emelkedik ki a nyomóforma. Ez az eljárás a zsír és a víz
taszító hatásán alapszik. Az előhívás után kialakulnak a zsírszerető,
zsírtaszító felületek, így lehetségessé válik a nyomtatás.
Az ofszetgépnek az az előnye, hogy durva felületű papíron
is kitűnő minőségű nyomatot ad. Vágod?
Ferinek beszéd közben a keze is járt, már
pörgött is a speedmaster. Egy fél műszak alatt végzett a nyomtatással,
majd reggelig pihenni hagyták az anyagot, és átszállították
a kötészetre.
Közben Gyurma az öreg
szitás a névjegyekkel szutymorgott. Nála kicsit lassabban
mennek a dolgok, hiszen a szitanyomás félig-meddig kézimunka.
Persze vannak félautomata meg automata gépek, de termelékenységben
egyik sem veheti fel a versenyt az ofszetgéppel. Ezzel a technológiával
viszonylag alacsony példányszámban lehet nyomtatni matricákat,
névjegyeket és textíliát is. Az óriásplakát-szegmensek is
itt készülnek, ha nem éppen digitális nyomdában.
Egy keretbe finom szövésű szitát feszítenek,
azt pedig átitatják az emulzió nevű vegyszerrel. A filmet
a szitára helyezik és erős fénnyel megvilágítják. Mivel az
emulzió fényérzékeny anyag, ahol érte a fény, ott beleragad
a szitába. A szitát a hordozóra teszik, festéket öntenek bele
és egy gumiszerszámot végighúznak rajta. Az emulzió által
szabadon hagyott helyeken átengedi a festéket és létrejön
a nyomat.
Másnap hajnalban Marika
néni és munkatársai a kötészeten lelkesen munkához láttak.
Elfelejtettem mondani, hogy még egy film készült, de ez csak
a kivágandó mintát tartalmazta. A szívet és a két bevágást
a névjegykártyának:

A film alapján egy kést
készítettek, ami egy fa keretbe került. Középre még beraktak
egy tompa pengét is, ami nem vágja át a papírt, csak benyomja
a hajtásvonal mentén. Ezt rápréselik a nyomatra és ahol kell
átvágja, ahol meg az szükséges, csak benyomja. A vágást nevezik
stancolásnak, a benyomást biegelésnek.
Amikor ezzel végeztek, bepakolták a lapokat az automata hajtogató
gépbe. Ez négy felé hajtja a papírt, amit utána a kötési oldal
kivételével mindenhol méretre vágnak. Nincs más hátra, mint
adrótkapcsozás (irkatűzés), a névjegyek behelyezése és a kész
füzetek zsugorfóliába való csomagolása.
A "Simple the Best" nyomdai
ügynökség munkatársai határidőre leszállították Bélának a
prospektusokat, aki ezzel igen komoly sikereket ért el az
Utazás Kiállításon. Azóta is szorosan együttműködnek.
|